MyTamron kampanjapalvelu on Suomessa ainutlaatuinen: se kokoaa eri valmistajien lääke- ja terveystuotekampanjat yhteen paikkaan, ja sen kautta apteekit saavat tuote-etuja, vinkkejä ja myymälämateriaaleja myyntinsä tueksi. Palvelulla on tärkeä rooli myös tuoteosaamisen syventämisessä. Haukivuoren apteekin farmaseutti Katri Kaukoranta kiittelee MyTamron kampanjapalvelun kautta saatavaa arvokasta lisätietoa.
MyTamron kampanjapalvelusta löytyy etenkin vapaakauppatuotteiden kampanjoita, joihin liittyy usein mainonnan ja myymälämateriaalien lisäksi myös hinta-alennuksia. Käsikauppalääkkeiden kampanjat sen sijaan keskittyvät rikastetun tuotetiedon tarjoamiseen.
Kampanjassa olevat tuotteet on helppo huomata tilattaessa, vaikka niitä ei olisikaan nostettu MyTamron ostoskoriin aktiivisten kampanjoiden kautta. Ostoskorissa on tuotteen kohdalla merkintä, jos siihen liittyviä aktiivisia kampanjaetuja ei ole hyödynnetty. Kampanjaedut saa vielä tässä vaiheessa hyödynnettyä klikkaamalla ostoskorissa kampanjaan ohjaavasta linkistä.
– Kampanjapalvelu on kuitenkin paras paikka löytää uusia, kiinnostavia tuotteita. Juuri lanseerattuja tuotteita, brändejä tai tuoteperheitä markkinoidaan usein kampanjoilla, palvelusta vastaava digital services manager Jenny Mäkinen kertoo.
– MyTamron kampanjapalvelusta löytyy digitaalista esitys- ja markkinointimateriaalia, joita apteekit voivat hyödyntää omissa verkkoapteekeissaan sekä omissa sosiaalisen median kanavissa ja tukea näin apteekin ja kampanjan näkyvyyttä. Kampanjapalvelusta kampanjat löytyvät helposti niiden voimassaoloajan mukaan aikajärjestykseen listattuna, Mäkinen sanoo.
Vinkkejä kampanjoiden suunnitteluun ja ideointiin
Haukivuoren apteekki sijaitsee Mikkelissä muutaman tuhannen asukkaan taajamassa. Itsenäinen apteekki ei kuulu apteekkiketjuihin, ja henkilöstöä kahdessa eri toimipisteessä on kolme: apteekkari ja kaksi farmaseuttia.
– Ideoimme pienessä apteekissamme kampanjoita yhdessä. Ne parantavat usein tuotteiden menekkiä, mutta myymälätilaan mahtuu vain rajallinen määrä kampanjoita samaan aikaan, Haukivuoren apteekin farmaseutti Katri Kaukoranta kertoo.
Haukivuoren apteekin kolmikko suunnittelee kampanjat tyypillisesti vuodenkierron mukaan.
– Kampanjointi rullaa yleensä vuodesta toiseen aika samanlaisena. Syksyisin esillä on vitamiineja, kesällä UV-suojausta, Kaukoranta kuvailee.
Myynnin tueksi MyTamron kampanjapalvelusta löytyy kampanja-aineiston lisäksi esimerkkejä, miten esillepanoa, hyllyasetelmia ja muuta rekvisiittaa on käytetty eri apteekeissa.
– Kampanjan ilme vaikuttaa asiakkaaseen, mutta myös itseen. Näyttävät myyntimateriaalit tulee helpommin valittua esille. Jos tarjolla on vaikkapa kesäkampanja, johon kuuluu kiva kesäinen juliste, on ilo asettaa se esille ikkunaan, Kaukoranta sanoo.
MyTamron kampanjapalvelussa on tiedot myös tuotevalmistajien tulevista kampanjoista, ja niiden avulla apteekit pystyvät ennakoimaan tulevaa kysyntää.
– Asiakkaat saattavat tulla varta vasten kyselemään telkkarimainoksessa ollutta tuotetta. Kun tiedämme, että jostain tuotteesta on tulossa mainontaa, varmistamme, että sitä on tarpeeksi saatavilla, Kaukoranta kertoo.
– Jos asiakas huomaa myymäläkampanjassa uuden tuotteen, hän luontaisesti kyseleekin siitä enemmän. Kiinnostus herää, vaikkei hän juuri sillä kertaa tuotetta ostaisikaan.
Tuotetieto auttaa vastaamaan apteekkiasiakkaiden tiedontarpeeseen
Olipa tuote uusi tai ollut jo pitkään markkinoilla, rikastetun tuotetiedon jakaminen on keskeinen osa jokaista tuotekampanjaa. Apteekit ovat asiantuntijaorganisaatioita, joissa uuden tuotetiedon omaksuminen ja entisen kertaaminen on jatkuva prosessi. Asiakkaat luottavat apteekkien tuoteosaamiseen, ja kampanjat tukevat sitä.
– Varmistamme aina apteekissamme olevien tuotteiden soveltuvuuden kullekin asiakkaalle. On tunnettava tuotteet, kysyttävä asiakkaalta muista mahdollisista lääkityksistä ja huomioitava lääkkeiden yhteensopivuus. Lisätiedon saaminen MyTamron kampanjapalvelusta on arvokasta, ja tutunkin tuotteen ominaisuuksia on hyvä kerrata, Kaukoranta sanoo.
Näin MyTamron kampanjapalvelu auttaa apteekkeja
MyTamron kampanjapalvelu on ollut asiakkaidemme käytettävissä reilun vuoden ajan. Tänä aikana siinä on julkaistu noin kaksisataa lääke- ja terveystuoteyritysten kampanjaa. Markkinoijat aktivoivat kampanjoita ympäri vuoden, jonka vuoksi kampanjapalvelussa kannattaa aika ajoin käydä tarkistamassa ajankohtainen tilanne.
Kampanjapalvelu tarjoaa monipuolisia hyötysisältöjä kuten tuote-etuja, tuotetietoja sekä materiaaleja kampanjan tueksi.
Apteekit voivat tilata meiltä juuri ne kampanjamateriaalit, joita ne haluavat käyttää. Näin vältymme turhilta lähetyksiltä. Tämä säästää rahaa, aikaa ja ympäristöä.
Kampanjapalvelun avulla apteekit pysyvät ajan tasalla tuotevalmistajien mainonnan aikatauluista ja voivat varautua kysyntäpiikkeihin.