Tuomme maahan erityisluvallisia lääkevalmisteita asiakkaiden tarpeisiin. Asiantuntijamme etsivät lääkkeitä jopa yksittäisen potilaan hoitoon. Porvoon Uuden Apteekin proviisori Lauri Itkonen antaa kiitosta palvelun helppoudesta ja nopeudesta.
Erityisluvalliset lääkevalmisteet ovat vaihtoehto silloin, kun potilaan hoitoon ei ole käytettävissä Suomessa myyntiluvallista lääkettä. Markkinoilla olevat tuotteet eivät välttämättä sovellu potilaalle tai ne eivät ole auttaneet.
Korvaavaa valmistetta ja erityislupaa saatetaan tarvita myös silloin, kun myyntiluvallista tuotetta ei tarjota esimerkiksi saatavuushäiriön vuoksi. Toisinaan jotakin lääkettä tarvitsee niin pieni joukko suomalaisia, ettei sitä ole tuotu täällä myyntiin.
Erityisluvat voivat siis koskea hyvin monenlaisia lääkkeitä, esimerkiksi migreeni- tai kilpirauhaslääkkeitä tai ehkäisyvalmisteita.
Erityislupavalmisteisiin tarvitaan Lääkealan turvallisuus ja kehittämiskeskus Fimealta joko potilaskohtainen lupa, jota apteekki hakee asiakkaan puolesta, tai määräaikainen erityislupa koko valmisteelle.
Porvoon Uusi Apteekki tekee asiakkailleen noin 35–40 potilaiskohtaista erityislupahakemusta vuodessa.
− Asiakkaalle haetaan joko potilaskohtaista pikalupaa tai peruslupaa, jonka saaminen kestää noin 3–4 viikkoa. Vajaat puolet tapauksista on akuutteja, eli niissä haetaan pikalupaa ja lääkehoito alkaa mahdollisimman pian, Porvoon Uuden Apteekin proviisori Lauri Itkonen kertoo.
Jos erityislupavalmisteista herää kysymyksiä, apteekki ottaa yleensä yhteyttä Tamroon.
”Kynnys yhteyden ottamiseen on matala”
Porvoon Uusi Apteekki on ollut yhteydessä Tamron erityislupavalmisteiden tiimiin monenlaisissa kysymyksissä. Joskus etsitään korvaavaa vaihtoehtoa, toisinaan eri lääkemuotoa. Usein kysymykset koskevat lääkkeen säilyvyyttä tai saatavuutta. Tamro selvittää tietoja tarvittaessa lääkevalmistajalta asti.
Itkosen kokemuksen mukaan Tamron tiimi tarjoaa apua tilanteessa kuin tilanteessa.
− He ovat näissä asioissa kuin oikea käsi. Tamrolla on erityisluvallisista valmisteista paljon tietoa, jota meillä apteekissa ei ole eikä edes tarvitse olla. Kynnys yhteyden ottamiseen on matala, koska asiakaspalvelun asenne on aktiivinen ja ratkaisukeskeinen. Sähköpostitse viestiminen on kätevää ja vastauksen saa yleensä nopeasti, Itkonen sanoo.
− Äskettäin esimerkiksi kyselin asiakkaan puolesta tiettyjen lääkekapselien kokoa. Sain samalla selvitettyä vastaavan nestemäisen erityisluvallisen lääkkeen tiedot ja saatavuuden. Lääkärin oli helppo tehdä päätös näiden tietojen perusteella ja kirjoittaa uusi resepti, jonka pohjalta teimme asiakkaalle potilaskohtaisen erityislupahakemuksen.
Itkonen kiittelee myös MyTamro-asiointikanavaa, josta voi tarkistaa helposti tuotteiden saatavuus- ja päivämäärätietoja.
Luotettavat toimittajakumppanit apuna
Tamro toimittaa erityisluvallisia lääkevalmisteita apteekkeihin, sairaala-apteekkeihin ja lääkekeskuksiin. Useita erityislupavalmisteita on varastossa valmiiksi, osa tilataan tarvittaessa. Mikään erityistarve ei ole liian pieni täytettäväksi.
− Meille on tärkeää voida auttaa apteekkeja ja sairaala-apteekkeja näissä erityistilanteissa. Voimme etsiä vain yhden pakkauksen yhdelle potilaalle tai korvaavan valmisteen suuren volyymin tuotteelle. Mittakaava on hyvin joustava, kertoo Tamron asiantuntijafarmaseutti Laura Vilpo erityislupavalmisteiden tiimistä.
Tamro tarjoaa kokonaispalvelun eli kartoittaa ja etsii vaihtoehtoisia valmisteita, hoitaa niiden maahantuonnin ja toimittaa ne apteekeille tavallisessa jakelussa muiden lääkkeiden kanssa ilman lisäkustannuksia.
− Kun apteekki ottaa meihin yhteyttä tarpeesta, selvitämme heti tilanteen ja alamme tarvittaessa etsiä vaihtoehtoa laajasta kansainvälisestä toimittajaverkostostamme Euroopasta ja Yhdysvalloista. Meillä on pitkäaikaiset ja luotettavat kumppanuussuhteet toimittajiemme kanssa, Vilpo kertoo.
Farmasistit vastaavat kysymyksiin
Apteekit ja sairaala-apteekit ovat alkuvuonna 2021 tehdyn tyytyväisyyskyselyn mukaan erittäin tyytyväisiä Tamron erityslupavalmisteiden palveluun. Erityistä kiitosta saivat asiakaspalvelu ja sen nopeat vastausajat. Yli 70 prosenttia vastaajista pitää Tamroa ensisijaisena kontaktinaan tilanteessa, jossa on tarve tilata erityisluvallisia lääkkeitä.
Erityisluvallisia lääkevalmisteita ja erityislupia koskeviin sähköposteihin vastaavat farmaseuttisen koulutuksen saaneet asiantuntijat.
− Ohjeistamme apteekkeja erityisluvallisten lääkkeiden hankinnassa tarvittaessa kädestä pitäen. Ehkä monimutkaiseltakin tuntuva prosessi on meillä Tamrolla jokapäiväistä työtä. Hankimme asiakkaalle korvaavan lääkkeen mahdollisimman pikaisesti, Vilpo sanoo.
Selkeät ohjeet apuna
Porvoon Uuden Apteekin Lauri Itkonen kannustaa apteekkeja tekemään selkeät ohjeistukset prosesseista, joita erityisluvallisten valmisteiden hankkiminen lupahakemuksista lähtien vaatii. Tarkistuslistaan kannattaa kirjata, kuinka edetään, ja sisällyttää myös yhteystiedot lääketukkuihin.
Kattavimmat tiedot Tamron maahantuomista erityislupavalmisteista ovat MyTamrossa, mutta tuotetiedot pyritään lisäämään myös Suomen Apteekkariliiton Taksa-tietokantaan. Kaikkia tietoja siellä ei silti välttämättä ole. Tätä korostaa myös Itkonen.
− On hyvä huomioida, että jos tuotetta ei löydy Taksasta, se ei vielä kerro kaikkea. Seuraavaksi kannattaa etsiä lääketukkujen omista palveluista tai Fimean erityislupahaulla, Itkonen vinkkaa.
Hyvää, käytännönläheistä tietoa erityislupavalmisteista ja niihin liittyvistä prosesseista tarjoaa verkkokurssimme MyTamro eLearning -palvelussa.
Näin Tamro auttaa erityislupavalmisteissa
- Jos etsit tarkempia tuotetietoja tietystä lääkevalmisteesta, löydät MyTamro-palvelun tuotekortilta pakkausselosteen ja valmisteyhteenvedon alkuperäisellä kielellä. MyTamrosta löytyy myös jo aiemmin maahantuotujen erityislupavalmisteiden luettelo.
- Jos kaipaat apua vaihtoehtoisen lääkevalmisteen kartoittamiseen, ota yhteyttä Tamron erityislupavalmisteiden asiakaspalveluun sähköpostiosoitteeseen erityisluvalliset@tamro.com. Meille riittää tieto siitä, mikä pitäisi korvata. Mietitään yhdessä vaihtoehtoja!
Vinkki
Maahantuodut lääkevalmisteet lähtevät Tamrolta asiakkaille tilausjärjestyksessä. Mikäli tuotetta ei ole saatavilla, se jää jälkitoimitukseen ja toimitetaan kun sitä seuraavan kerran saadaan Suomeen. Vaikka asiakkaan oma tilausjärjestelmä ei sallisi jälkitoimituksia, tuotteen voi jättää jälkitoimitukseen MyTamro-palvelukanavan kautta.