Monipuolisen uran proviisorina tehnyt Teemu Kivijärvi on innoissaan uudesta apteekkarin tehtävästään ja mahdollisuudesta kehittää palveluja asiakkaille. Tamro huolehtii, että lääkkeet ja terveystuotteet löytävät tiensä uuden apteekin hyllyille. Lisäksi tamrolaiset ovat apteekkarin tukena suunnittelemassa tuotevalikoimaa ja kouluttamassa henkilökuntaa.
Teemu Kivijärvi sai tiedon apteekkiluvastaan kesäkuussa ja lainvoimaisuuden päätökselle elokuun alussa 2020. Siitä alkoi 2,5 kuukauden tiukka rutistus, jonka lopputuloksena Lähiapteekki Järvenpää aukesi lokakuussa.
− Uskon, että innostukseni on näkynyt asiakkaille ja henkilökunnalle. Järvenpäässä oli otollinen tilanne, sillä lähialueen asukkaat odottivat kolmatta apteekkia. On ollut hyvä mahdollisuus uudistaa ja kehittää alueen apteekkipalveluja, Kivijärvi kertoo.
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea on perustanut Suomessa 35 uutta apteekkia viiden viime vuoden aikana. Samaan aikaan se on myöntänyt apteekkilupia noin 70–90 kappaletta vuodessa, myös jo ennestään apteekkareina toimiville.
Mikä apteekkilupa?
Apteekkia voi pitää Suomessa vain Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimean myöntämällä apteekkiluvalla. Fimea ilmoittaa avoimen apteekkiluvan haettavaksi ja myöntää sen yleisesti ansioituneimmalle hakijalle. Apteekkiluvan saajan pitää olla laillistettu proviisori. Apteekkilupa myönnetään tietylle sijaintialueelle, jonka sisällä apteekkari voi valita sijainnin vapaasti. Tavallisimmin sijaintialue on tietty kunta.
Apteekkarilla voi olla kerrallaan korkeintaan yksi apteekkilupa ja kolme sivuapteekkilupaa. Fimean luvalla apteekkari voi myös perustaa verkkopalvelun sekä tietyin ehdoin palvelupisteitä. Apteekkilupaan liittyy useita velvoitteita. Tärkein niistä on lääkkeiden saatavuudesta huolehtiminen.
Lähde: Fimea
Kivijärvi toimi proviisorina Voikkaan apteekissa Kouvolassa, kun Fimea julisti Järvenpään kolmannen apteekin apteekkiluvan haettavaksi. Hän päätti hakea. Kivijärvi oli hakenut apteekkilupaa ensimmäisen kerran jo muutama vuosi aiemmin, silloin ennen kaikkea mielenkiinnosta hakuprosessia kohtaan.
− En lähtenyt opiskelemaan alalle ajatuksella, että minusta tulee apteekkari. Kiinnostukseni alkoi kasvaa, kun olin toiminut pidempään apteekinhoitajana. Huomasin, että viihdyn ja pärjään tehtävässä, joten minusta voisi olla apteekkariksi.
Apteekkariksi hakeutuminen oli Kivijärvelle luonnollinen urakehitys noin 15 vuoden monipuolisen proviisorikokemuksen jälkeen. Hän oli työskennellyt kymmenessä eri apteekissa sekä toiminut usean eri lääkeyhtiön asiantuntijana ja ollut mukana perustamassa verkkoapteekkeja. Uudet haasteet houkuttelivat, ja myös ajatus yrittäjyydestä oli kiehtonut jo pitkään.
Käytännön asiat kuntoon
Uuden apteekin perustaminen vaatii pitkän listan hoidettavia asioita. Niihin lukeutuvat esimerkiksi toimitilat, tilitoimisto, henkilökunta, verkkosivut ja siivous- ja vartiointipalvelut.
Tarvittavia sopimuksia on tehtävä monen eri tahon, kuten Kelan, Tamron ja muiden lääketukkujen sekä Suomen Lääkevarmennuksen kanssa. Tähän on varattava aikaa, samoin laina- ja rahoitusneuvotteluihin pankkien kanssa.
− Apteekki tarvitsee toiminnalleen laajan verkoston, joka kasvaa ja kehittyy avaamisen jälkeen. Tällä hetkellä yritystäni laskuttaa 124 tahoa, Kivijärvi kertoo.
Liikepaikka löytyi Apteekkitaloksi nimetystä kiinteistöstä. Tilassa aiemmin toiminut apteekki muutti toisaalle apteekkarin vaihtumisen jälkeen. Kivijärvi neuvotteli vuokrasopimuksen, osti liiketilaan jääneet kalusteet ja toteutti remontin ennen apteekin avajaisia.
Apteekkari Kivijärvi työllistää itsensä lisäksi 12 ammattilaista. Heistä seitsemän oli ollut poismuuttaneen apteekin palkkalistoilla. Lisäksi apteekissa on vuokratyöntekijöitä tarvittaessa.
Aktiivista yhteistyötä Tamron kanssa
Lähiapteekki Järvenpää alkoi kasvattaa ja kehittää tuotevalikoimaansa pian avaamisen jälkeen. Tamro on ollut tässä tärkeänä apuna.
− Aloimme käydä Tamron apteekkiedustajan kanssa keskustelua siitä, miten tuotevalikoimaa voisi kehittää ja minkälaista yhteistyötä voimme rakentaa. Yhteistyö on auttanut tuotekategorioiden ja -valikoiman kehittämisessä. Olemme muun muassa laajentaneet Tamron edustamiin kosmetiikkatuotteisiin.
Kivijärven mukaan yhteistyö on ollut alusta asti aktiivista. Apteekille on tarjottu tietoa, webinaareja ja koulutuksia muun muassa uutuustuotteista. Lähiapteekki Järvenpäälle on myös räätälöity koulutuksia.
Apteekin päivittäisessä arjessa avuksi on MyTamro-palvelukanava, josta voi tarkistaa helposti tuotetietoja sekä reaaliaikaiset tiedot tuotteiden ja lääkevalmisteiden saatavuudesta.
Apteekkiedustaja auttaa vision toteuttamisessa
Teemu Kivijärvi pitää tärkeänä alueellista markkinointiyhteistyötä apteekkiedustajan kanssa. Hänen apteekkinsa on markkinoinut Tamron tuotteita ja kampanjoita paikallislehdessä ja sosiaalisessa mediassa. Apteekkiedustaja tarjoaa kampanjatuotteet alennuksin sekä osallistuu mainonnan kustannuksiin ja antaa esimerkiksi tuotteita somearvontoihin tai testaajille.
− Olemme saaneet markkinointiyhteistyöllä myynnillisesti hyviä tuloksia, joten näihin kannattaa panostaa jatkossakin, Kivijärvi sanoo.
Tamron apteekkiedustaja Eeva Räisänen kiittelee aktiivista yhteistyötä omalta osaltaan. Se on ollut hänen mukaansa alusta asti suunnitelmallista, helppoa, mukavaa ja hedelmällistä.
− Jo ensimmäisissä keskusteluissa tuli esiin, että Teemu aikoo lähteä liikkeelle ennakkoluulottomasti ja laajentaa valikoimaa. Hänellä oli siitä selkeä visio ja hän tunsi myös meidän tuotevalikoimamme entuudestaan hyvin. Minun tehtäväkseni jäi löytää parhaat tuotteet niin apteekin hyllyjä täydentämään kuin kampanjoihin, Räisänen kertoo.
Parasta mahdollista palvelua asiakkaille
Kivijärvi vastasi jo apteekin avatessaan asiakkaiden toiveisiin pidemmistä aukioloajoista. Sittemmin toimintaa on kehitetty myös muun muassa videoapteekkipalvelulla ja ruokakauppojen yhteydessä olevilla noutolokeroilla sekä kotiinkuljetuspalvelulla yhteistyössä paikallisen taksiyrittäjän kanssa.
Parasta apteekkarin työssä on Kivijärven mielestä asiakkaiden kohtaaminen ja auttaminen.
− Olemme saaneet hyvää palautetta asiakkailta harvinaisen paljon, vähintään viikoittain. Se motivoi panostamaan apteekkiin entisestään. Haluan toimia tämän alueen asiakkaiden parhaaksi.
Näin Tamro auttaa uusia apteekkiasiakkaita
Eeva Mörö
asiakkuuspäällikkö, apteekit ja sairaalat”Haluamme varmistaa, että uuden tai omistajaa vaihtavan apteekin arki sujuu ensimmäisestä päivästä lähtien. Siksi otan henkilökohtaisesti yhteyttä uuden apteekkiluvan saaneisiin pian apteekkiluvan myöntämisen jälkeen.
Kartoitan, onko apteekkari päässyt etenemään apteekkikauppojen kanssa, ja alammeko Tamrossa valmistella sopimuspapereita. Tavoitteena on, että käyttäjätunnukset ovat voimassa ja asiakasnumerot avattu siinä vaiheessa, kun apteekkari pääsee tositoimiin.
Tamrossa hoidetaan tarvittavat tilin avaukset, asiakasnumerot ja käyttäjätunnukset. Apteekkarin apuna on palvelukanavamme MyTamro, jossa voi tehdä tilaukset ja josta löytyy myös monipuolista tuotetietoa sekä lisätietoa uuden ja muuttavan apteekkarin palveluistamme. Myös palautukset, reklamaatiot ja tuotevirhe-epäilyt voi hoitaa MyTamrossa.”