Huipputeknologia varmistaa lääkekuljetusten katkeamattoman kylmäketjun

2.9.2021 10:05
Ajankohtaista/Society
Näin Tamron kylmäkuljetuslaatikko toimii

Kylmäkuljetusta vaativien lääkkeiden jakelu on Tamrossa hiottu pitkälle ja valvottu tarkkaan. Kylmävarastosta paketit lähtevät apteekeille erityisvalmisteisissa punaisissa laatikoissa, joiden lämpötila pysyy vakiona älykkään teknologian avulla.

Monet lääkkeet vaativat kylmäketjua, kun ne matkaavat lääketehtaalta jakeluyrityksen ja varastoinnin kautta apteekeille. Ketju ei saa katketa missään vaiheessa, ei edes äärimmäisissä oloissa.

Tällaisten lääkkeiden säilytyslämpötilan on pysyttävä kahden ja kahdeksan plusasteen välillä, vaikka kuljetusauton ulkopuolella olisi 35:n asteen helle tai saman verran pakkasta, asiantuntijafarmaseutti, diplomi-insinööri Miia Laukka Tamrosta kertoo.

Kylmäsäilytystä vaativat monenlaiset lääkkeet: joukossa on esimerkiksi insuliinivalmisteita, syöpälääkkeitä ja silmätippoja. Tamron 9 000 lääkkeen valikoimasta 1 300 tuotenimikettä vaatii kylmäketjua.

Rekka puretaan suoraan kylmään

Kun kylmäkuljetusta vaativia lääkeitä kuljettava rekka saapuu Suomeen – käytännössä laivalla Helsinkiin tai Turkuun – se on kuin pyörillä liikkuva jääkaappi. Eri tehtailta tulevissa kuljetuslaatikoissa voi olla monenlaisia ratkaisuja, mutta kaikki pitävät lämpötilan vakiona. Tässä vaiheessa kuljetuksen laatu on vielä lähettävän lääkeyrityksen vastuulla. Joskus koko kontti tai osa siitä on kylmätilaa, joskus vain yksittäiset laatikot.

Meille tuleva rekka ajaa suoraan varastollemme, ja tietyn oven takaa aukeaa kylmäpurkutila, jossa jopa ovitasku on varustettu jäähdyttimillä. Näin lämpöä ei pääse purkutilaan edes kesäkuumalla, Tamron logistiikkapäällikkö Jani Kaikuranta kertoo.

Lääkkeiden purkaminen tapahtuu tarkkaan määritellyssä järjestyksessä, jotta jokainen poikkeama kuljetutuksessa tai itse pakkauksessa huomataan varmasti.

Tärkeä osa laadunvarmistusta ovat loggerit eli eräänlaiset muistitikut, jotka kulkevat lastin mukana koko matkan. Niihin tallentuu tieto lämpötilan muutoksista, Kaikuranta sanoo.

Itse lääkepakkaukset tarkistetaan ja niiden eränumeroita verrataan tilaukseen. Lääkepakkaukset päätyvät varaston hyllyille vasta kun kaikki on varmasti kunnossa.

Kylmäsola on täynnä huipputeknologiaa

Lääkkeet siirretään saapuvan tavaran tilasta kylmäputkea pitkin solaan, joksi korkeaa kylmävarastoa nimitetään. Kylmäsolassa on 3 400 lavapaikkaa, joihin kuormalavoilla olevat lääkepakkaukset siirretään automaattisella kuljettimella.

Sola on täynnä huipputeknologiaa, ja kaikki toiminta on kaksinkertaisesti varmistettu: jos yksi laite pettää, toinen identtinen laite pystyy heti korvaamaan sen. Tällainen huoltovarmuuskriittinen varasto on kallis rakentaa, mutta se on myös ehdottoman stabiili tila. Siellä eivät liiku ihmiset, vaan automaattiset kuljettimet vievät ja tuovat tavaraa tietokoneen ohjaamina, Kaikuranta kertoo.

Kun kylmävarastoituja lääkkeitä koskeva tilaus saapuu toiminnanohjausjärjestelmään, alkaa prosessin seuraava vaihe, joka kulkee kylmäkeräilytilan kautta asiakkaalle saakka.

Robotti vaihtaa kylmävaraajat

Vaikka ihmiskädet pakkaavat lääkkeet kuljetuslaatikoihin, keräilyssä käytetään myös robotiikkaa. Olennainen osa kylmäkuljetusta ovat erikoisvalmisteiset kuljetuslaatikot, joiden lämpötila pystytään vakioimaan. Niiden valmistelun tekevät robotit, jotka vaihtavat uudet kylmävaraajat laatikoihin ja mittaavat niiden lämpötilan. Tämä vähentää inhimillisten virheiden mahdollisuutta.

Kun punainen kuljetuslaatikko on valmis, keräilijä laittaa tuotteet laatikkoon. Päällimmäiseksi tulee vielä kylmävaraaja, ja sitten kansi suljetaan. Vasta tämän jälkeen laatikko lähtee pois kylmätilasta, Jani Kaikuranta kertoo.

Kaikki tämä tapahtuu viiden asteen lämpötilassa.

Lähettämössä kylmälaatikot lajitellaan päämääränsä mukaan lavoille, jotka lähtevät rekkojen kyydissä ympäri Suomea. Keräilyjärjestyksessä otetaan huomioon matka ja aika, jonka lähetys vaatii ollakseen perillä vastaanottajalla. Pohjoiseen eli kauimmaksi lähtevät paketit kerätään ensin.

Perusteellisen kehitystyön tulos

Tamron omavalvontaseuranta on tärkeä osa laadunvarmistusta. Lähetysten mukana kulkee loggereita, jotka mittaavat säännöllisin väliajoin laatikon lämpötilaa. Tulokset tallentuvat älylaitteeseen, josta ne voidaan lukea jälkeenpäin.

Laatikoiden kvalifiointitestaukseen on panostettu satoja työtunteja. Erikoisvalmisteisia kylmäkuljetuslaatikoita on altistettu niin kuumalle kuin kylmälle, jotta niiden laatu on saatu varmistettua. Näin olemme kehittäneet kuljetuslaatikoiden aatelia edustavan tuotteen, sanoo Tamron laadunvarmistusproviisori Elina Rintala.

Tamron kylmäkuljetuslaatikko pystyy testien mukaan pitämään tasaisen kylmyyden jopa 48 tuntia. Käytännössä lääkkeet ovat aina perillä 24 tunnissa; illalla pakatut lääkkeet ovat aamuun mennessä tilauksen tehneessä apteekissa. Toinen vuorokausi on varoaikaa, jos jotain aivan poikkeuksellista sattuisi matkalla lääkevarastolta apteekkiin.

Innovaatio on syntynyt Tamron ja sen yhteistyökumppanin yhteistyönä. Merkittävä askel otettiin jo asiantuntijafarmaseutti Miia Laukan diplomityössä vuonna 2014. Usean vuoden kehitystyö on yhteinen ylpeydenaihe.

Olemme iloisia siitä, että olemme kyenneet tekemään todellista pioneerityötä. Kylmäketjumme on ensiluokkainen koko Euroopan mittakaavassa, Elina Rintala sanoo.

Asiakkaiden toivomuksesta kylmälaatikot ovat aina punaisia, kun muut lääkkeet ovat vihreissä laatikoissa. Siten kylmäsäilytystä vaativat lääkkeet osataan varmasti purkaa heti ja viedä asianmukaiseen säilytykseen myös apteekissa.

 

KUVATEKSTI

Näin Tamron kylmäkuljetuslaatikko toimii

  1. Kylmäkuljetuslaatikot ovat aina punaisia, kun muut lääkkeet ovat vihreissä laatikoissa. Siten kylmäsäilytystä vaativat lääkkeet tiedetään purkaa heti ja viedä asianmukaiseen säilytykseen myös apteekissa.
  2. Kylmäkuljetuslaatikko pakataan viiden asteen lämpötilassa. Päällimmäiseksi tulee vielä kylmävaraaja, ja sitten kansi suljetaan. Vasta tämän jälkeen laatikko lähtee pois kylmätilasta.
  3. Tamron omavalvontaseuranta on tärkeä osa laadunvarmistusta. Lähetysten mukana kulkee loggereita, jotka mittavat säännöllisin väliajoin laatikon lämpötilaa. Tulokset tallentuvat älylaitteeseen, josta ne voidaan lukea jälkeenpäin.
  4. Tamron kylmäkuljetuslaatikko pystyy testien mukaan pitämään tasaisen kylmyyden jopa 48 tuntia. Käytännössä lääkkeet ovat aina perillä 24 tunnissa, ja toinen vuorokausi on varautumista siihen, että jotain aivan poikkeuksellista sattuisi matkalla lääkevarastolta aptekkiin.